Parašykite komentarą

Apie religiją, Tibeto mediciną ir odos ligas

Kai mano namus pasiekė įspūdinga Tenzino Puncogo  Tibeto medicinos knyga “Tyrojo krištolo vėrinys”, tuo metu  kaip tik susirašinėjau su keliais žmonėmis ir aptarinėjau jų odos problemas. Taip jau sutapo. Pradėjau skaityti knygą, gilintis į senosios rytų medicinos paslaptis ir kartu negalėjau liautis galvojusi apie juos. Kartu mąsčiau apie sergančius ar sirgusius artimuosius ir bandžiau suvokti jų ligų priežastis. Šis įrašas visoms moterims, bet ypatingai toms dviems moterims. 🙂 Su švente, mielosios. Laimingo jums gyvenimo sveikame kūne. 🙂WP_20150303_004

Mūsų krašte vyraujanti krikščioniška pasaulėžiūra grindžiama kaltės jausmu. Šiandien teko lankytis bažnyčioje ir dar kartą susidurti su įprastu nuodėmių pripažinimu – esu kaltas, labai kaltas… Man užkliuvo labai dažnai mūsuose girdimas posakis – pats prisidirbau su savo sveikata. Esu kaltas, kad sergu tuo ar anuo. Taip, be abejonės, mūsų gyvenimo klaidos turi įtakos sveikatai. Nėra ko pykti ant dievo, jei visą gyvenimą rūkius, plaučiuose bus rastas vėžys. Tačiau neretai sunkiomis ligomis suserga sveikai gyvenantys, geri, dori žmonės. Tada kyla klausimas – už ką? Už nieką. Neteisingas klausimas, todėl jis negali duoti teisingo atsakymo. Ligas sukelia (oi, kaip man tai patinka, kaip artima ir priimtina!) daugybė “artimųjų” ir “tolimųjų” priežasčių. Budistai tiki, kad kiekvienas žmogus gimsta su kūne slypinčiomis ligomis. Jos gali nepasireikšti, jei gyvenama tinkamai. Tačiau jei praeityje slypinčios priežastys galingos, gyvenimo būdas ligos išvengti nepadės.

Šiuolaikinis žmogus “tolimąsias” priežastis gali bandyti  suvokti kaip paveldėjimą, genetiką, nors tai ir ne tas pats kas karma. Tai, ką valgė besilaukianti mamytė, turės įtakos visam vaiko gyvenimui: jo maisto pasirinkimams, jo sveikam ar nelabai gyvenimo būdui. Kaip gyveno seneliai, dėdės ir tetos, kuo mito, ką patyrė – tai turi įtakos kitiems giminės atstovams. Arba, jei jums priimtina – tai, kaip jūs gyvenote paeituose gyvenimuose, turi įtakos šiandieniniam. Daugelis ligų paveldimos ne tik drauge su genais; “paveldimi”, perimami geri ar blogi gyvenimo būdo įpročiai, aplinka, statusas, reakcijos į problemas ir pasirenkami sprendimo keliai. Vienai iš tų moterų noriu pasakyti: tu nesi “kalta” dėl savo ligos. Gali pakeisti  mitybą, gyvenimo būdą, gali medituoti ir sportuoti – bet karminių ryšių iš praeities taip paprastai neištrinsi. Nes ligos priežastys nebūtinai slypi šiame gyvenime, arba jos gali būti (ir dažnai būna) kilusios ir dėl šio, ir dėl ankstesnių gyvenimų. “Tolimosios” priežastys sunkiai valdomos. Jų sukeltos ligos Tibetiečių medicinai taip pat sunkiai įveikiamos arba laikomos nepagydomomis. Na, aš dar tik pradedu gilintis į Tibetiečių mediciną  ir vadintis tos srities specialistu nepretenduoju, bet galvoj daug minčių, kurias norisi išsakyti. Baigiu perskaityti Dr. Yeshi Donden “Pusiausvyra ir sveikata. Tibetiečių medicinos pagrindai”. Lengvai skaitoma ilgamečio asmeninio Jo Šventenybės Dalai Lamos gydytojo paskaitų ciklo knyga. Skaitant neapleidžia keistas “deja vu” pojūtis, kad aš tai jau žinojau.

Kaltės jausmas nėra nei šviesus nei geras. Nepraturtinantis, neišsprendžiantis. Krikščioniškasis pasaulis remiasi nuodėmės atleidimo stebuklu. Tačiau man regis, tas nuolatinis nusidėjimo-atleidimo-ir vėl nusidėjimo ratas veda į amžinas problemas ir neskatina ieškoti sprendimo. Budizmas siekia rasti pabaigą, pasiekti ypatingą apsivalymo, nirvanos būseną. O ligose jie atkakliai ieško priežasčių. Tik nustatę, kas sukėlė ligą, imasi gydyti. Odos ligas mes matome. Regėti jas labai paprasta. Tačiau surasti priežastis ir sąlygas, kurios leido ligai pasireikšti, kiekvienam žmogui labai sunku. Viskas individualu ir sudėtinga.

Sutinku su gilia mintimi, kad visos ligos kyla iš begalinio nežinojimo: “Jis mus įtraukia į ciklinę egzistenciją – gimimų, senėjimo, ligų ir mirčių ratą. Nežinojimas seka paskui mus kaip šešėlis ir nors mes jaučiamės esą sveiki ir manome, kad nėra jokios priežasties, dėl kurios galėtume susirgti, iš tikro tą priežastį turime visi nuo pat laikų pradžios” (Dr. J. Donden, “Pusiausvyra ir sveikata. Tibetiečių medicinos pagrindai”, p. 28).

Viskas yra be galo susiję ir sudėtinga. Klystame, manydami, kad pasirinkę tariamai “sveiką” mitybą, apvalę protą meditacija, automatiškai išvengsime ligų. Tai nėra taisyklė. Greičiau labai supaprastintas, patogus vakarietiškas požiūris.

Čia bus tinkama vieta papasakoti vieną keistą savo sapną. Nesu mačiusi actekų piramidžių nei meditacijoje skendinčio budisto. Tačiau vienas iš ryškiausiai įsimintų sapnų kaip tik apie tai. Keistas, sąmonėje tvirtai įsispaudęs regėjimas. Sapne aiškiai mačiau laiptuotą, didžiulę, tamsiai pilko akmens į viršų smailėjančią piramidę. Sklendžiau palei tuos laiptus aukštyn, jausdama aukščio baimę. Ant vienos iš laiptuotų pakopų pamačiau oranžiniais rūbais vilkintį, lotoso poza medituojantį vienuolį. Ar Budą. Norėjau jam kažką pasakyti ar kažko paklausti. Tačiau man trukdė burnoje laikomi sidabriniai, magiškais raštais puošti ritualiniai kardai. Sapne proporcijos ir dydžiai nėra svarbūs. Burnoje negali tilpti pluoštas kardų – bet sapne gali. Man neskaudėjo, tik prieš prabildama turėjau juos išsiimti. Sapnavau visai ne dabar, kai būtų “į temą” kasdieniams skaitiniams. Sapnavau maždaug prieš pusmetį. Pribloškiantis sapnas.

XXX

Čia trumpai išdėstytas  labai teisingas gastroenterologės “...ką valgyti, jei norite atrodyti jauni ir turėti sveiką odą ” požiūris į odos problemas. Sutinku su viskuo 99 procentais; skaičiau tarsi savo pačios mintis. Negaliu tik sutikti, kad priemonė privalo susidėti iš 5 dalių. Man priimtinesnis Tibetiečių gydomųjų priemonių sudėtingumas. Diduma jų vaistų susideda iš viso komplekso, 8-25 gydomųjų dalių; tačiau labai sudėtinguose vaistuose gali būti ir apie du šimtus.  Žinoma, sveikai jaunai odai pakanka paprastesnės priežiūros. Tačiau odai su ligos požymiais reikia įvairiopo poveikio. Visiška tiesa dėl prausimosi. Rankas kruopščiai plauti su muilu būtina – tai padeda apsisaugoti nuo ligų, parazitų ir visokio kitokio blogio. Tačiau kūną, ypač jei oda linkusi sausėti, pakanka kasdien prausti drungnu vandeniu. O šveist ir muiluot – kaip tėvai ir seneliai darė, kartą per savaitę. 🙂

XXX

Keli žodžiai apie atopinio dermatito pažeistos odos priežiūrą (tie patys principai tinka ir žvynelinei). Ją būtina nuolat sutepti švelniomis, pakankamai ilgai veikiančiomis drėkinančiomis priemonėmis. Ir tos primonės privalo atlikti keletą būtinų funkcijų: saugoti odą nuo drėgmės praradimo ir aprūpinti papildoma drėgme; suminkštinti, sutepti riebalais (emolientais); mažinti uždegimą ir raminti; padėti odai atstatyti pažeistą barjerinę funkciją. Išsamus str. “Moisturizers for patiens with Atopic dermatitis: an overview“. Tam priemonės sudėtyje tarnauja “okliuzyvai”, nelaidžią, drėgmę odoje sulaikančią plėvelę suteikiančios medžiagos (lanolinas, mineralinis aliejus, įvairūs silikonai ir t.t.). Drėgme odą papildo humektantai – vandenį pritraukiančios medžiagos. Tai glicerinas, hialuronas, d-pantenolis, šlapalas, natrio laktatas ir t.t.

Keli žodžiai apie gliceriną. Nereikia jo baidytis ir nenaudoti priemonių su glicerinu sudėtyje. Jis turi daug gerų savybių, praktiškai nesukelia alerginių reakcijų, minkština, drėkina, pagerina kitų medžiagų įsiskverbimą į odą. Su vienu bet: klaidinga manyti, kad glicerinas kaip burtininkas sugaudys drėgmę ore ir perduos odai. Jis taip veiks, jei bus labai didelė aplinkos drėgmė, bet tada ant odos gali būti juntama nemaloni lipni plėvelė. Labai sausame ore jis trauks vandenį iš odos. Tą patį darys užteptas grynas. Todėl nepatariu naudoti priemonių su dideliu procentu glicerino sudėtyje mūsų sausuose, žiemos metu šildymo išdžiovintuose butuose. Taip veikia visi humektantai, todėl gaminiai su jais turi būti suformuluoti rūpestingai: juose privalo būti pakankamai vandens ir okliuzyvų. Todėl aš net į veido kremus, ypač žiemą, dedu šiek tiek lanolino. Kad drėkikliai tikrai galėtų veikti kaip drėkikliai, o ne sausintų odą. 🙂

Šiandien tiek. 🙂

Advertisements

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: